Dramaastricht

Podium voor Nederlandstalige auteurs

Conferentie van Maastricht & Edmond Hustinxprijs

9 & 10 november 2018

Dramaastricht

Podium voor Nederlandstalige auteurs

Conferentie van Maastricht & Edmond Hustinxprijs

9 & 10 november 2018

'Verhalen in alle Genres'

Het thema van de Conferentie van Maastricht die op 9 en 10 november 2018 wordt gehouden is ‘Verhalen in alle genres’.

DraMaastricht speelt hiermee in op de ontwikkelingen rond het fictieve verhaal. Van schrijvers wordt steeds vaker verwacht dat zij meerdere genres beheersen.

Met in het achterhoofd de enorme populariteit van zenders als Netflix en Videoland, gaan uitgevers en producenten vaker van schrijvers verwachten dat zij fictieve verhalen niet enkel als een manuscript voor een boek aanleveren, maar die ook kunnen bewerken tot scenario of toneeltekst.

Programma

Vrijdag 9 November

Van 11.00 tot 16.00 uur

Masterclasses/Workshops
Toneelacademie Maastricht

Van 14.00 tot 16.00 uur

Rondetafelgesprek over actuele thema's binnen het auteursrecht
O.l.v. auteursrechtenorganisaties Lira, Sabam & deAuteurs

Om 17.00 uur

Feestelijke uitreiking Edmond Hustinxprijs aan Malin-Sarah Gozin
Jan van Eyck Academie

Vanaf 18.00 tot ca. 21.00 uur

Schrijversdiner
Jan van Eyck Academie

Zaterdag 10 November

Van 10.00 tot 13.00 uur

In gesprek met de schrijvers.

Thema:

'Verhalen in alle genres'

Locatie wordt nader bekend gemaakt.

De Schrijvers & hun Masterclasses

    1 / 3
  • MALIN-SARAH GOZIN

    Scenarioschrijfster Malin-Sarah Gozin (42) creëerde samen met Veerle Baetens en Christophe Dirickx de nu al bejubelde Eén-reeks ‘Tabula rasa’. Eerder bedacht ze voor VTM de series ‘Clan’ en ‘Connie & Clyde’. Dit jaar is zij winnares van de Hustinxprijs.

    INHOUD MASTERCLASS

    1)  Waar haal je je inspiratie en hoe evolueer je van inspiratie, via een idee, tot een concept. En hoe ga je dat pitchen (oefening om ideeën af te bakenen).

    2)  Als je een afgelijnd concept hebt: hoe werk je dat uit tot een film, stuk of reeks. Deze fase valt uiteen in 2 delen: deel 1 = storybreakdown, puzzelen, structuur (is eerder uitleg met voorbeeldjes uit de praktijk). Deel 2 = van treatment tot script: de effectieve schrijffase met aandacht voor scene opbouw, personages en dialogen

    (In luik 2 en 3 maak ik gebruik van fragmenten uit b.v. bestaande reeksen of films en eigen werk en doen we ook table reads van scenes uit mijn eigen scripts).

    Mailin-Sarah

  • ROGIER PROPER

    Film-en tv-scenarioschrijver en journalist. Hij is bekend geworden toen hij voor 'Goede Tijden, Slechte Tijden' het bedrijf Doctor Proctor Scripts oprichtte, dat hij in 1998 verkocht aan Joop van den Ende. Momenteel schrijft hij scripts voor films en geeft hij scenariocursussen in Rotterdam.

    INHOUD MASTERCLASS

    'In deze workshop van een dag zullen we proberen om aan de hand van voorbeelden uit literatuur- en film/tv-geschiedenis de voorwaarden voor de vele verschillende manieren van vertellen in woord en/of beeld samen te vatten en tegen elkaar af te zetten, maar ook in de praktijk proberen te brengen. Dit alles teruggebracht tot een zestal vertelwijzen.'

    Rogier

  • Nathan Vecht

    Schreef onder meer de toneelstukken Kunsthart en Gidsland. Voor televisie schreef hij onder meer de comedyserie Missie Aarde en scènes voor Koefnoen en Het Klokhuis. Zijn werk is geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival en werd opgevoerd in onder meer Duitsland en Belgie.

    INHOUD MASTERCLASS

    Een goed begin is het halve werk

    Hoe pak je je publiek binnen een paar minuten bij de lurven om vervolgens niet meer los te laten? Hoe schrijf je een pakkende openingsscène voor toneel? Hoe schrijf je een onvergetelijke openingssequentie voor televisie? 

    Aan de hand van klassieke en recente voorbeelden uit toneelstukken, films en televisieseries, ontleed je de ingrediënten die onmisbaar zijn voor een geslaagde openingsscène, om die vervolgens toe te passen op je eigen werk. Voor zowel toneel- als scenarioschrijvers.

    Nathan

  • PEER WITENBOLS

    Tot eind 2008 was hij als huisschrijver verbonden aan Toneelgroep Oostpool. Hij schreef zo’n veertig toneelstukken, twee dichtbundels en een verhalenbundel. Zijn werk wordt gespeeld in onder meer Vlaanderen, Duitsland en Spanje.

    INHOUD MASTERCLASS

    De liefde voor de lege bladzijde

    Van eerste idee naar dialoog.

    ‘Schrijven is schrappen,’ wordt er vaak gezegd. En terecht. Dus is het voor een toneelschrijver zaak om in rap tempo zoveel mogelijk pagina’s te vullen, opdat hij snel met het echte werk kan beginnen: het schrappen, kappen, snijden, lassen en plakken. Maar… hoe kom je, ondanks tijdgebrek, bescheidenheid en schroom, tot die eerste volgetikte bladzijden?

    Gewoon: schrijven! Dat wilde je toch?

    Peer

  • PETER DE GRAEF

    Speelde vanaf 1979 bij verschillende gezelschappen en begon vanaf toen ook zelf te schrijven. Eerder bracht De Graef de producties uit: 'Zoals de dingen gaan…' en Inside Stories. Naast het schrijven van de tekst en het regisseren van deze voorstellingen stond hij ook in beide voorstellingen zelf op de planken.

    INHOUD MASTERCLASS

    'Het schrijven en spelen van toneel is sinds mensenheugenis een derivaat van het feit dat je een mens bent.  Dat is zo voor de hand liggend dat we daar niet meer bij stilstaan. Maar de koe bijvoorbeeld speelt geen toneel. Nooit!  Je schrijft en speelt met je bewustzijn.

    In een korte sessie gaan we kijken naar wat dat precies is, dat bewustzijn, en hoe zich dat gedraagt in relatie tot schrijven en spelen.'

    Peter

Het Rondetafelgesprek.

Vrijdag 9 november, van 14.00 tot 16.00 uur

Tijdens de Conferentie wordt in het zogenoemde Rondetafelgesprek aandacht besteed aan ontwikkelingen met betrekking tot het auteurs- en contractenrecht in Nederland, Vlaanderen en Europa voor zover van belang voor de auteurspraktijk.

Dat gebeurt in de regel in de vorm van een inleiding gevolgd door een discussie. Daarbij worden wijzigingen in wetgeving en contractpraktijk niet overgeslagen. Ook ervaringen van auteurs en de hoeders van hun positie komen aan de orde. Kortom: in het rondetafelgesprek stellen deskundigen van velerlei aard hun kennis beschikbaar.

Uitreiking Hustinxprijs 2018

In de Jan van Eyck Academie in Maastricht ontvangt de Vlaamse scenariste Malin-Sarah Gozin vrijdag 9 november de Edmond Hustinxprijs 2018.

Volgens de jury levert Sara Malin Gozin met haar topseries als Tabula Rasa en Clan een bijzondere kwaliteitsbijdrage aan de ontwikkeling van het Vlaamse televisiedrama. Door de hoge kwaliteit en het succes is Vlaamse fictie volgens de jury een belangrijk exportmiddel aan het worden.

De Hustinxprijs eert talentvolle auteurs van toneel, radiospel, televisiedrama of film. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan wisselend een Nederlandse en Vlaamse auteur.

Sarah Malin Gozin

Malin Sarah Gozin, winnares Hustinxprijs 2018.

Uitreiking Hustinxprijs 2018

In de Jan van Eyck Academie in Maastricht ontvangt de Vlaamse scenariste Malin-Sarah Gozin vrijdag 9 november de Edmond Hustinxprijs 2018.

Volgens de jury levert Sara Malin Gozin met haar topseries als Tabula Rasa en Clan een bijzondere kwaliteitsbijdrage aan de ontwikkeling van het Vlaamse televisiedrama. Door de hoge kwaliteit en het succes is Vlaamse fictie volgens de jury een belangrijk exportmiddel aan het worden.

De Hustinxprijs eert talentvolle auteurs van toneel, radiospel, televisiedrama of film. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan wisselend een Nederlandse en Vlaamse auteur.

Sarah Malin Gozin

Malin Sarah Gozin, winnares Hustinxprijs 2018.

Eerdere winnaars:

1966 Jan de Hartog,
1967 Hugo Claus,
1968 Jan Staal,
1969 Tone Brulin,
1970 Dimitri Frenkel Frank,
1971 Herwig Hensen,
1972 Hans Keuls,
1973 Walter Van den Broeck,
1974 Annie M.G. Schmidt,
1975 Alice Toen,
1976 Lodewijk de Boer,

1977 Alfons van Impe,
1978 Manuel van Loggem,
1979 Jan Christiaens,
1980 Eli Asser,
1982 Paul Koeck, Mies Bouhuis,
1984 Rudi Geldhof,Gerben Hellinga,
1986 Kees Holierhoek,RenéVerheezen,
1992 Hugo Heinen,Ruud De Ridder,
1994 Karst Woudstra, Bart De Pauw,
1996 Willem Capteyn, Ign. Cornelissen,
1998 Paul Pourveur, Gerard Soeteman,

2000 Harrie Geelen,Ward Hulselmans
2002 Stany Crets, Carel Donck
2004 Ad de Bont
2006 Arne Sierens
2008 Maria Goos
2010 Marc Didden
2012 Robert Alberdingk Thijm
2014 Jeroen Olyslaegers
2016 Ger Beukenkamp

De Conferentie van Maastrich komt mede tot stand door ondersteuning van:

Stichting Dramaastricht
Secretariaat
Keizer Karelplein 17
6211 TC Maastricht

06 18 51 05 22